
Profesinio tobulėjimo patirtys Kipre: koučingo galia švietimo lyderystėje
Profesinio tobulėjimo patirtys Kipre: koučingo galia švietimo lyderystėje
„Koučingas – tai menas padėti kitiems mąstyti geriau, spręsti giliau ir veikti efektyviau, nei jie sugebėtų vieni.“ – Nancy Kline
Gegužės mėnesį Vilniaus lopšelio-darželio „Prie pasakų parko“ direktorė Kristina Kopanickienė ir direktoriaus pavaduotoja ugdymui Karina Zvonkova dalyvavo tarptautinėje stažuotėje Kipre, skirtoje koučingo įgūdžių gilinimui. Tai buvo ne tik profesinio augimo, bet ir vertingų pažinčių, įkvėpimo bei naujų įžvalgų kupina patirtis, kurią parsivežėme į savo bendruomenę.
Stažuotė „Coaching Skills for Effective Leadership“ vyko saulėtame Kipre ir buvo organizuota pažangios švietimo organizacijos Educat Ltd, kurios vadovė Liuda Savva – ilgametę patirtį turinti dėstytoja, edukacinių projektų koordinatorė, aktyvi Erasmus+ programų dalyvė. Jos asmeninis požiūris į ugdymą ir nuolatinį tobulėjimą atsispindėjo kiekviename stažuotės aspekte – nuo programos turinio iki šiltos, bendradarbiavimu grįstos atmosferos.
Koučingo metodai kaip kelias į efektyvią ir įkvepiančią lyderystę
Pagrindinius stažuotės užsiėmimus vedė sertifikuota koučingo specialistė Živilė Jokimčiūtė, turinti didelę patirtį dirbant su komandomis ir individualiais asmenimis bei padedanti jiems pasiekti tikslus taikant patikrintas projektų valdymo strategijas ir koučingo įrankius. Jos vedamų teorinių ir praktinių sesijų metu turėjome galimybę gilintis į efektyvios lyderystės principus švietimo srityje, analizuoti skirtingus vadovavimo stilius ir jų poveikį komandų dinamikai bei įstaigos veiklos rezultatams. Svarbi dalis buvo skirta emocinio intelekto ugdymui, aktyvaus klausymo gebėjimų lavinimui, sąmoningo klausimų formulavimo įgūdžių stiprinimui, siekiant padėti darbuotojams ir kolegoms augti, atrasti vidinius resursus, įveikti iššūkius bei priimti savarankiškus sprendimus.
Stažuotės metu praktikavomės taikyti pagrindinius koučingo metodus – išbandėme tokius modelius kaip GROW, CLEAR, Appreciative Inquiry ir OSKAR, kiekvienas jų suteikė savitų įžvalgų ir struktūrą, leidžiančią spręsti profesines situacijas konstruktyviai ir sistemingai. Sužinojome, kaip šie metodai gali padėti ne tik vesti individualius pokalbius, bet ir organizuoti komandos susitikimus, stiprinti bendradarbiavimą, didinti motyvaciją. Didelis dėmesys buvo skiriamas refleksijai ir savęs pažinimui, siekiant geriau suprasti savo, kaip vadovo, stipriąsias ir augintinas savybes. Živilė Jokimčiūtė pasidalijo vertingomis įžvalgomis apie susirinkimų planavimą, darbinių pokalbių struktūravimą, konstruktyvaus grįžtamojo ryšio teikimą, taip pat pabrėžė empatijos, pagarbos ir pasitikėjimo svarbą darbo aplinkoje. Ši patirtis ne tik papildė mūsų teorines žinias, bet ir suteikė labai praktinių įrankių, kuriuos galime pritaikyti kasdienėje veikloje – nuo individualių pokalbių su darbuotojais iki komandinių susirinkimų ar strateginių sprendimų priėmimo. Koučingas pasirodė ne tik kaip metodų visuma, bet kaip visa filosofija, kuri skatina sąmoningą, atvirą ir augimą palaikantį lyderystės stilių.
Vizitas į tarptautinę mokyklą Nikosijoje: patirtys ir įžvalgos
Stažuotės metu aplankėme tarptautinį vaikų darželį-mokyklą Nikosijoje, kur susipažinome su šios įstaigos struktūra, veikimo principais bei ugdymo organizavimu tarptautiniame kontekste. Susitikome su administracijos atstovais, kurie dalijosi savo patirtimi apie tai, kaip formuojami ugdymo procesai, organizuojama kasdienė veikla, kokios vertybės puoselėjamos bendruomenėje.
Mokyklos aplinkos stebėjimas, bendravimas su darbuotojais bei veiklos modelio pristatymas padėjo mums pažvelgti į ugdymą globalesniu žvilgsniu, atrasti panašumų ir skirtumų su mūsų nacionaline praktika bei pasiimti idėjų, kurias galėtume pritaikyti savo kontekste.
Stažuotės vertė: ką parsivežėme?
Koučingas – tai ne tik įrankis problemoms spręsti. Tai požiūris, kuriame svarbus klausymas, pasitikėjimas, buvimas šalia ir noras auginti žmones, o ne juos keisti. Stažuotės metu įsitikinome, kad švietimo lyderystė nėra vien apie sprendimus – ji apie ryšį, įgalinimą ir bendrą kryptį.
Grįžome su nauju įkvėpimu, praktinėmis žiniomis ir įsitikinimu, kad kiekvienas švietimo darbuotojas gali būti ne tik vadovas, bet ir augimą skatinantis koučeris – sau, kolegoms ir vaikams, su kuriais dirbame.
Dėkojame Educat Ltd, Liudai Savvai ir Živilei Jokimčiūtei-Christoforou už turiningą, profesionaliai suorganizuotą ir šiltą priėmimą Kipre. Tikime, kad tai – ne paskutinė mūsų pažintis su tarptautiniu švietimo pasauliu ir koučingo galia jame.
Vilniaus lopšelio-darželio „Prie pasakų parko“ direktorė Kristina Kopanickienė, direktoriaus pavaduotoja ugdymui Karina Zvonkova